MYOB

Scherp, sociaal en soms hysterisch

Tien jaar geleden begon het op een erf in Linschoten, in een kantoor(tje) in de schuur bij de ouders van Rosanne. Mét croissantjes, verse jus en saucijzenbroodjes, die John, de vader van Rosanne, iedere ochtend kwam brengen. Inmiddels is MYOB (Mind Your Own Business) uitgegroeid tot een creatief communicatiebureau waar tekst, design en strategie samenkomen. Geen doorsnee team, geen doorsnee bureau, maar een club mensen die elkaar versterkt, uitdaagt en compleet maakt. ‘We doen het gewoon. En het lukt áltijd.’

‘Ik zou één dag per week komen om te schrijven, maar het klikte meteen. Voor ik het wist, zat ik er fulltime bij.’ – Kelly

Van keukentafel naar kantoor
Als oprichter Rosanne terugdenkt aan de beginperiode, verschijnt er direct een grijns. ‘Ik was nog aan het studeren en moest daar veel voor schrijven. Dat vond ik leuk, en ik was er goed in. Dus toen iemand mij aanspoorde om voor mezelf te beginnen, was die stap snel gemaakt.’

Al snel haakte jeugdvriendin Marie-Louise aan. Eerst als stagiair, later als tekstschrijver, vliegende keep en “gewoon onderdeel van het geheel”. ‘We hebben altijd graag samengewerkt’, vertelt Marie-Louise. ‘We wisten elkaar al vroeg te vinden. Zelfs op de basisschool om stiekem liedjes over de juffen te maken.’ De lach aan tafel is tekenend: open, warm, en met een randje zelfspot.

Via via kwam ook Kelly in beeld. Eerst als freelancer, later als vast teamlid én inmiddels mede-eigenaar. ‘Ik zou één dag per week komen om te schrijven’, vertelt ze, ‘maar het klikte meteen. Die ene dag werden er twee, en voor ik het wist zat ik er fulltime bij.’ Op haar tweede werkdag stonden er ineens drie doosjes groene thee op haar bureau – gewoon omdat ze dat ooit had genoemd. ‘Toen wist ik: dit is anders. Ik zit hier goed.’

Niet veel later sloot ook Rianne aan als designer. Ze kwam op gesprek in de schuur bij Rosannes ouders, en ze herinnert zich dat éérste belletje van Rosanne nog haarscherp. ‘Wat een fijne stem heeft zij’, dacht ik. ‘Ondanks dat het gelijk goed voelde, ben ik eerst extreem gaan twijfelen. Zo ben ik nou eenmaal.’ Aan tafel wordt hardop gelachen. ‘Gelukkig heb ik het wél gedaan.’ Inmiddels is zij ook mede-eigenaar, en vooral: een onmisbaar onderdeel van het team.

‘Ik heb altijd het gevoel gehad dat dit geen tijdelijk project zou zijn.’ – rosanne

Groeien op gevoel
Dat MYOB tien jaar later een volwaardig communicatiebureau zou zijn met vaste klanten, een compleet team en honderden projecten achter de rug, had niemand bij aanvang precies kunnen voorspellen. Maar wat er wél was? Ambitie, vertrouwen, véél energie en een gezonde dosis intuïtie.

‘We wisten niet precies waar we heen gingen,’ vertelt Rosanne. ‘Maar ik wist direct dat dit voor de lange termijn zou zijn.’ Rianne herkent dat: ‘Ik had nog nooit ergens langer dan een jaar gewerkt. Maar hier dacht ik: dit is precies wat ik wil. Samen met een team ondernemen en mooie dingen maken. Dat was altijd al mijn droom.’

En die droom werd werkelijkheid. Met creatieve concepten, volledige (re)brandingtrajecten en campagnes voor verschillende mkb’ers. Of, zoals Rianne het mooi verwoordt: ‘Alles kan bij ons, wij zijn onszelf continu opnieuw aan het uitvinden.’

Samenwerken zonder woorden
Wie het team van MYOB spreekt, hoort één ding terug: ze zijn totaal verschillend. En juist daarom werkt het. ‘Rosanne is de daadkrachtige visionair’, zegt Rianne. ‘Ze gelooft in wat ze doet, kan snel schakelen en is scherp in gesprekken.’ Rosanne lacht: ‘en jij bent eerder de creatieve analyticus. Je legt verbanden, denkt diep en hebt eindeloos geduld. Op dat laatste ben ik vaak jaloers.’ ‘En Kelly’, vult Marie-Louise aan, ‘is een baken van rust. Het anker van het team. Ze is stabiel, scherp, en blijft altijd kalm. Ook als wij allemaal in de stress schieten.’ Rosanne knikt: ‘En ze blijft altijd vrolijk, hoe druk het ook is.’ Kelly reageert nuchter: ‘Ik doe gewoon mijn ding. Na honderden klantgesprekken weet je ook: als je goed luistert en duidelijk blijft, komt het altijd goed.’ Marie-Louise beweegt moeiteloos mee met het team. ‘Ik ben er als het nodig is. Ik vul aan in tekst en in sfeer.’

Op de vraag wie de structuur bewaakt, schiet het hele team in de lach. Dat is collectief zoeken, proberen en weer aanpassen. ‘We hebben alles gehad’, zegt Kelly lachend. ‘Excel-bestanden, muurschilderingen, rekken vol met post-its. Uiteindelijk doen we vooral wat werkt.’ De samenwerking is bijna intuïtief geworden. ‘We hoeven weinig uit te leggen’, vertelt Kelly. ‘Het is een soort stilzwijgend verbond’, vult Marie-Louise aan, ‘heel actiegericht. Zonder iets te zeggen of veel te overleggen. En dát werkt.

‘We zijn onszelf continu opnieuw aan het uitvinden.’ – rianne

Creativiteit met een stevige basis
Dat MYOB een creatief bedrijf is, voel je aan alles. Maar vergis je niet: achter de vlotte teksten en kleurrijke ontwerpen schuilt een stevig fundament. ‘Wij leveren geen zesjes af’, vertelt Rianne. ‘Het moet kloppen. Het moet af zijn. En het moet de klant echt verder helpen.’ ‘We zeggen het ook eerlijk als iets beter kan’, vult Rosanne aan. ‘Klanten krijgen bij ons altijd ervaren mensen aan tafel. Geen juniors, maar mensen die dit vak doen omdat ze er energie van krijgen.’ En dat merken klanten. ‘We willen samenwerken met bedrijven die bij ons passen, die vertrouwen hebben in onze kunde’, vervolgt Rosanne. ‘Daarmee worden we een verlengstuk van het bedrijf.’

Daarnaast zijn er nog meer gezichten die MYOB maken tot wat het is. Zoals Nick, mede-eigenaar van MYOB en door het team liefkozend “het mkb-orakel” genoemd. Als Nick iets goed vindt, durft het team te wedden dat de klant het ook waardeert. ‘Hij is de nuchtere tegenhanger van onze hysterica’s’, lachen ze. Toch is ook dat onderdeel van het succes: MYOB werkt vanuit gevoel én verstand.

Ook het vaste team van designers, social media-experts, developers en het halve OnderNamen-team dat op MYOB meedraait, dragen dagelijks bij aan het succes. ‘We hebben alle disciplines in huis’, zegt Rosanne. ‘We kunnen snel schakelen, of het nu om design, fotografie of tekst gaat. En dat maakt ons sterk.’

Tien jaar wijzer
Inmiddels zijn deze vrouwen tien jaar verder, en tien jaar wijzer. Feedback wordt minder persoonlijk genomen, onzekerheid maakt steeds vaker plaats voor zelfvertrouwen. ‘We hebben inmiddels zoveel ondernemers gesproken, zoveel projecten gedaan’, zegt Rosanne, ‘ik durf nu hardop te zeggen: als wij ergens binnenstappen, dan kunnen we écht iets betekenen.’

Wat blijft? De energie en de lol. ‘Als we een oude case terugzien, denken we vaak: dit zouden we nu nóg zo ontwerpen’, zegt Rianne, ‘maar nu met nóg meer kennis en professionaliteit.’ Kelly vult aan: ‘De inhoud is misschien veranderd, maar onze aanpak en de energie die we in onze klanten steken, is hetzelfde gebleven.’

En nu?
Vooruitkijken doen ze wel, maar altijd met beide benen op de grond. Een professionele slag, nog beter zichtbaar worden als full-service bureau, meer ruimte voor verdieping en creativiteit. ‘Maar het moet leuk blijven’, zegt Rosanne. ‘We willen groeien, maar nooit op de automatische piloot gaan draaien.’ Voorlopig is dat geen risico. Er is te veel energie, te veel chemie, te veel plezier. En dat blijkt keer op keer een gouden combinatie.

‘Onze samenwerking is als een soort stilzwijgend verbond; we hoeven het vaak niet eens uit te spreken.’ – marie-louise

check
it out

Nog niet uitgekeken? Inspiratie nodig? We got you! Klik hiernaast verder tussen de andere projecten of neem contact met ons op voor een inspiratiesessie bij ons op kantoor.

De koffie staat altijd klaar.

Legit Forum

Klant LF groep Branche decoratieve- en constructieve plaatmaterialen Project Magazine opgeleverd  Fotografie | drukwerk | social mediaLF groepLF Groep stopt niet voordat elke binnenruimte is aangepakt volgens de LF-standaard – een standaard waarin duurzaamheid...

discover the brand

Basiron

Klant Basiron cheese Branche Kaasmakerij Project fotografie opgeleverd Fotografie | drukwerk | webdesignTHE ART OF FLAVOURS De kazen van Basiron zijn kunstwerken die je nergens anders tegenkomt. Door middel van een natuurlijk rijpingsproces en door gebruik te maken...

discover the brand

Freek Hypotheek

Klant Freek Branche Dienstverlening  Project website, branding & print opgeleverd Website | TEKSTEN | drukwerk | social media template In samenwerking met BUREAU GEROOSTERDFreek zorgt voor je Hypotheek En dat doet ‘ie goed. Freek kijkt verder dan de euro’s en...

discover the brand

STEF

Klant Stef Branche Voedsel-logistiek & transport Project MAGZAZINES opgeleverd MAGAZINE | INTERVIEWS | Fotografie | Videografie | AnimatieConnecting Food Market Players In Europa zijn ze dé specialist in Food Logistics en transport. Via hun uitgebreide netwerk...

discover the brand